2017.10.01.
Jer.Sir.3,22-23
Szeret az ÚR, azért nincs még végünk, mert nem fogyott el irgalma: minden reggel megújul. Nagy a te hűséged!
Életünk kedvező alakulása esetén; akkor, amikor a jó dolgok felemelő pillanatokat nyújtanak; olyankor, amikor a sikerkovácsolásnak az eredményét is átéljük; nos, olyankor hamar beleeshetünk abba a kísértésbe, hogy egyhamar olyan természetesnek kezdjük el tartani a boldogulásunkat.
Még úgy is, hogy pedig a kedvező dolgok alakulásának az elején még Isten-áldottnak tartjuk magunkat, talán még meg is köszönjük a Mindenhatónak a „szerencsénket”; de aztán ez a tudat és hála hamar odébbáll.
Minden jó és áldás olyan magától értetődő lesz, olyan hétköznapivá és természetessé válik.
Könnyűvé válik kimondani, hogy jó az Isten, jót ád.
Könnyű megszokni a jót, és könnyű megszokni így azt is, hogy egy idő után akár a saját szerencsénk kovácsaként éltessük már magunkat; aztán csak másodsorban, mindehhez pusztán hozzásegítőként néhanap, és persze egyre kisebb mértékben az Istent is megemlítsük.
Ha minden a kedvünk szerint halad, ha jól sikerülnek a megtervezett dolgaink, ha összejön minden; akkor bizony gyakran esünk bele abba a kísértésbe, hogy magunknak tulajdonítjuk az elért sikert, merthogy azt hisszük, hogy mi találtuk fel a spanyolviaszt.
Pedig Valaki más, a velünk együtt Tartó, a minket mindig Vezető Úristen mozgatja a szálakat.
Ő, aki felettünk áll.
És ezt bizony általában csak akkor vesszük észre, ha már súlyt minket valami, ha már nem minden olyan szerencsés; amikor már negatívan érint minket az élet.
No ilyenkor pedig sokmindent gondolunk, de azt ugyancsak ritkán, hogy szeret minket az Isten, és nem fogyott el irgalma.
Aratási hálaadás / szüreti köszönetünk ünnepén (az oltárra helyezett számos terményt nézve) bizony jó arra gondolnunk, hogy mennyire nem természetes, hogy olyan lett a termésünk, amilyen; hogy olyan volt az időjárás, amilyen; hogy annyit tudtunk betakarítani, amennyit sikerült; és hogy mindezért Istennek tartozunk hálával!
Furcsák vagyunk mi emberek!
Mert amikor sínen van az életünk, akkor istentelenül szeretünk kényelmeskedni; ha meg nem úgy alakul, ahogy azt szeretnénk, akkor meg istentelenül tudunk zúgolódni, panaszkodni és káromolni.
Amikor sikerek kísérnek, könnyen elfeledkezünk Istenről, mint áldó Hatalomról; vagy maximum sablonosan zengjük az Ő dicséretét, hogy köszönöm, Uram, de hát azért én is megtettem mindent annak érdekében, hogy jól alakuljanak a dolgok.
Amikor viszont a kudarcok rémisztenek, akkor pedig legfeljebb jajgatunk, Istent - szidunk, és talán az még a legjobb eset ilyenkor, hogy talán mégis hirtelen Hozzá fordulunk, és nagy kétségbeesve keseregjük ki magunknak Nála a segítséget.
A híres görög regényíró, Nikos Kazantzakisz mesél el egy történet (tudják, ő az a közkedvelt író, aki a híres, Antony Quinnel meg is filmesített, körtáncoló „Zorba, a görög” című regényt; meg a szintén filmmé is adaptált „Jézus utolsó megkísértését” is írta).
A története szerint egy alkalommal az iszlám dervis és a keresztény pap leülnek egymással beszélgetni.
A pap azt kérdezi meg a mohamedán kollégájától: - „Ti milyen nevet adtok még a Mindenható Istennek, akit Allahnak hívtok?”
Mire a dervis így felelt: „Isten nagyságát nem lehet egy névbe belekényszeríteni, belepréselni. Egy név Istennek olyasmi lenne, mint egy börtön. Isten egy szabad lény.”
- „De hát hogy szólítjátok meg, amikor beszéltek vele?” - éretlenkedett a pap.
„Jaj!” - válaszolta a dervis.
„Jaj!” - bizony, gyakorta ez a legkézenfekvőbb imádságos megszólításunk: „Jaj!”
Jeremiás prófétától, az ő siralmaiból (lám, már maga a könyvének címe is siralomról szól) és Kazanzakisztól is érzékeljük azt, hogy a bajban imádságként sokszor csak ennyi szakad fel belőlünk, hogy jaj!
Talán valódi őszinteséggel, talán várt segítség-kéréssel, talán csak rutinból, mert már a jajszó is megszokottá vált, de olyankor bezzeg tudjuk mondani, még a nem hívő is, hogy „jaj, Istenem!”
Vagy még ennyit sem mondunk, pusztán annyit: jaj!
Mert ez a legösztönösebb, legkézenfekvőbb, legmélyebb fájdalom-megnyilvánulása az embernek.
Mekkora áldás, hogy még ezeket a jajokat is meghallja és érzékeli az Isten.
Mert Isten a mi ilyen sete-suta imáinkat is meghallja.
Himnuszunk szavaival, Kölcseyvel együtt szakadhat fel szívünkből az önmarcangoló vád jajhoz hasonló zokszava is: „Haj, de bűneink miatt gyúlt harag kebledben, s lesúlytád villámidat dörgő fellegedben.”
No, igen, néha egyszerre nagyon könnyű, néha meg nagyon is nehéz jajszavakkal imádkozni.
Könnyű, amikor már csak ennyi remény maradt; könnyű, amikor már ez is hangsúlytalan szokássá fajult; és könnyű, amikor már csak ez a kiút.
De nehéz, mégis olyan nehéz megérni erre, roppant nehéz a siralmainkban valódi élő hittel kimondani: jaj, Uram, segíts, mert én magam olyan tehetetlen vagyok!
És akkor van aztán már az igazán nagy baj, amikor az ember már jajgatni sem tud.
Így, ilyen jajszavakkal kezdődnek Jeremiás siralmai is: Jaj!
És a folytatás is ismerős, mindig aktuális.
A próféta a magára maradottságáról szól, az egykori fény elhalványulásáról beszél, az éjszakában megmutatkozó sírva sírásról nyilatkozik, a könny áztatta arcokat hozza elő képként – azaz mindarról, hogy mennyire nincs vigasz.
Sehol senki, aki vigasztalna.
Sehol az egykoron olyan közelinek tartottak, a jóban bezzeg mindig ott álló barátok.
Jeremiás próféta Jeruzsálemnek, a fővárosnak a Kr. e. 6. sz.-i elpusztulásáról szólt.
Mi meg szólhatunk a magunk nyűgeiről.
Jaj – hányszor csúsznak ki ezek a szavak ilyen vagy olyan színezettel mindannyiunk szájából.
És csúsznak ki ennek folytatásaként az olyan mondatok is, hogy „tényleg jó az Isten?”; és sajnos már ugyancsak ritkán követik e fellázadó mondatokat az olyan megszólalások, hogy „Mind jó, amit Isten tészen.”
Mert a nagy levegővételig könnyen eljutunk, a jajgatok előtte egy sort érzéséig hamar megérkezünk, a ki tudja hány napig, hány évig nyavalygásig elérkezhetünk; de ritkán lesz a szavaink, a szívünk-életünk, az érzéseink és a gondolatunk végkicsengése az, hogy mindezek ellenére mégis bizton állítjuk, hogy jó az Isten.
Szeret az Úr, azért nincs még végünk.
Eszembe jut a híres evangélizációs népénekünk, amit az egyik bibliaóránkon is idéztünk; amit olyan nagy kedvvel zengtek az eleink: „Csak az Isten nagy kegyelme, hogy még nincsen végünk.”
Az első reakció lehet a jaj – ám, legyen!
De vajon látja-e az ember ezen túl, amolyan drága ajándékként a bizton érzést is: hogy azért a felhők felett mindig kék az ég.
És nem csak azért, mert azt gondolhatnánk, hogy a temérdek rossz után most már csak felfele vezethet út, meg mert már ennél mélyebbre már bizton nem süllyedhetek.
De bizony van még mélyebb is; és bizony lehet még ennél is mélyebbre süllyedni.
Nem ezekért kell tehát állítani, hogy most már csak a jó jöhet; hanem azért, mert az ember valahol mégis megsejti amolyan drága csodaként, hogy „Uram, mégiscsak nagy a Te hűséged.”
Meg azt, ahogy felolvasott igénk folytatódik a már nem idézett 26. versben: „Jó csendben várni az Úr szabadítására”.
Csendben.
A néha kiáltóan, panaszlóan, eget-ostromlóan, de belül mégis nagyon is zokogóan üres csendben.
A már megszólalni sem tudok fájdalom csendjében.
No nem beletörődés ez, nem is mazochizmus, nem önáltatás és nem is hamis illúzió, nem belemagyarázás és nem is csakérztiskodás.
Hanem ez a hit.
A mi közös, egyetemes hitünk.
Annak a hite, hogy az Isten szeretet; hogy szeret minket az Úr.
A meg-nem-értettség hite, a még-ezzel is magához-vonzás hite, a meg-nem-érdelemtség hite, a mégiscsak-értelmet-látok-mindebben hite.
Ez a szeretet nem a pihe-puhaság.
Nem a nyálasan csöpögős érzelmek világa.
Ez a szeretet a feltétlen odaadás, az elfogadás, a vezetés és a kapcsolaterősítés varázsa.
Csak az Isten nagy kegyelme, hogy még nincsen végünk.
A múlt előtti tragikus szerda estén az összetörtségben is hinni tudók keserves sírásának éneke lehet ez.
A kórházi ágyon fekvő testvérek felébredésének reggeli nagy sóhaja lehet ez.
A már fel nem ébredő előrementek ittmaradó szeretteinek a nagy szívfájdalma lehet ez.
A maga vétkei miatt elkeseredő, abból kiutat nem találó, az ezekbe a lelki gyontató-fülkékbe nemcsak automatikus bemasírozó hívő ember éneke lehet ez.
Az összeszorult szívű, szétszakított egyházát fájlaló, a reformációra 500 éve nemcsak emlékező, hanem azt átélő; az egyháztörténet számos véres – vészes korszakaira bűnbánat értetlenségével tekintő egyháztag éneke lehet ez.
A jövő kilátástalanságaiba süppedő, és valahol mégis kapaszkodót kereső, űrt-betöltő keresztyén ember éneke lehet ez.
Csak az Isten nagy kegyelme, hogy még nincsen végünk.
Mert Isten még mindig nem azt mondja, hogy „most aztán már elég!” - „elég belőletek, emberek!”
Végünk lehetne, de még mindig van egy újabb sansz.
Az örök, önmagát mindig dzsókerként bedobó, értünk állandóan könyörgő Egyszülött Fiú.
És Miatta még mindig engedi Isten a folytatást.
A sajátos növekedést.
Igen, még a rossz növekedését is, de viszont a megkapott, odaadott jóét is.
A példázatbeli konkolyét és a búzáét.
Vagy egy másik példázatban meg azt olvassuk, hogy még az utolsó napi turnusban is kijön a nagy Gazda a piacra, hogy felvegyen munkásokat az ő szőlőjébe.
Hogy még az utolsó pillanatban is adhat Isten Jézus által egy olyan lehetőséget, hogyha előbb nem, akkor a halálos ágyán az ember befogadhassa őt.
Még a 24. óra után is tud olyan csodát csinálni, hogy hirtelen lesz 25., 26. óra is – vagy egyszerűen csak rádöbbent, az a bizonyos 24. óra még messze nem volt a 24., talán még csak a 23. vége.
A lejtőn lefele menő ember vagy végképp feladja, és már nem kér segítséget, vagy még egy utolsó kapaszkodót keres.
Én nem akarok az előbbiek, a kilátástalanok közé, a tengődők és beletörődők közé tartozni.
Én a kapaszkodni akarók közé akarok tartozni.
Ha van megállás a lejtőn, ha nincs.
És ez nem optimizmus, még csak nem is lényeglátás, nem elvarázsoltság és nem is olcsón cinikus és szkeptikus legyintés.
Ez csak egy biztos tudat, stabil érzés, egyértelmű gondolat, bizton elhívés: szeret az Úr.
Mégis, csak és de.